Hoe kiest u de juiste betaalkaart?
Het is belangrijk dat u klanten bijstaat bij de keuze van hun betaalkaart. U kunt uw advies baseren op:
- hun behoeften;
- hun financiële situatie;
- de manier waarop ze de kaart willen gebruiken;
- de verschillende debet- en creditmerken.
Het is trouwens goed om te weten dat heel wat creditcards tegenwoordig op verschillende manieren kunnen worden gebruikt.
Geografische locatie
Mensen die vaak naar niet-Europese landen reizen, zijn beter geholpen met een creditcard. De meeste Belgen zijn overigens goed vertrouwd met dit soort betaalkaart.
Als u uw klanten een creditcard aanraadt, is het een goed idee om hen uit te leggen hoe ze er in niet-Europese landen mee kunnen betalen en op welke voorwaarden ze moeten letten.
Het risicoprofiel van de klant
Bij een betaling met een debetkaart, controleert het systeem onmiddellijk hoeveel geld er nog op de rekening staat.
Bij een betaling met een creditcard, daarentegen, wordt er enkel nagegaan of de klant nog niet over zijn of haar maandelijkse limiet zit. Het risico bestaat dus dat de klant meer geld uitgeeft dan hij of zij heeft en dat de schuld aan het einde van de maand niet afgelost kan worden.
De kredietbehoefte
Wanneer een klant met een debetkaart betaalt, gaat het geld onmiddellijk van zijn of haar rekening. Met een creditcard daarentegen, wordt de betaling uitgesteld. In het geval van een kredietopening kan de klant de schuld zelfs in schijven terugbetalen.
Het bedrag van de transacties
Zowel bij debetkaarten als creditcards geldt er een betalingslimiet. Het gaat dan om een maximumbedrag per dag, per week of per maand.
De limieten liggen meestal lager bij een debetkaart dan bij een creditcard. Dat komt omdat een debetkaart meer gericht is op dagelijks gebruik.
De aard en kosten van een transactie
Klanten kunnen hun betaalkaart zowel in de winkel als aan een geldautomaat gebruiken. In sommige gevallen moeten ze een transactiekost betalen. Het bedrag ervan hangt af van de aard van de kaart en de transactie.